tisdag 20 september 2011

Dom är 2 trötta Rektorer utan ryggrad å förtroende!

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6074657


JOKKMOKK. Tommy Lindkvist riskerar att förlora jobbet då han nekas barnomsorg under kvällstid.
Han är ensamstående med två barn och släkten kan inte längre ställa upp.
Bara tre månader under fyra år har kommunen beviljat honom hjälp, andra har fått ett år.
Kommunal barnomsorg under kvällar och nätter saknas, ett bekymmer för Tommy Lindkvist som jobbar skift vid företaget Södra interiör. Han är ensam med Smilla, fem år, och Nova, sju år.
Varannan vecka är arbetstiden mellan klockan 15.55 och 02.15.
Hans syskon har under fyra års tid tagit hand om barnen under kvällsskiften. Nu går det inte längre.
- Alla har sitt eget, skola och jobb. Jag förstår att de inte kan. Nästa vecka vet jag inte hur det blir, om jag kan gå till jobbet. Jag blir väl av med det. Det slutar väl med att jag får flytta härifrån för andra jobb finns inte, säger han uppgivet.
Olika behandlingIbland har barnen sovit över hos farmor och farfar. Men helst vill de vara hemma och leka med kompisarna i kvarteret efter skolan, berättar Nova.
I fjol beviljades hans tredje ansökan med tre månaders omsorg i hemmet, till sista december.
- Jag trodde det automatiskt skulle förlängas så syrran fortsatte som vanligt. Då ingen lön kom gick jag till rektor Monica Åhman som nekade direkt. Jag fick inget svar på varför jag som är ensam bara fick tre månader medan andra familjer har fått ett år, det förnekade hon, säger Tommy Lindkvist.
Lena Bergkvist bekräftar att hon och maken fått ett års barnomsorg i hemmet under kvällstid fram till sista oktober. Enligt henne var ansökningarna formulerade som Tommy Lindkvists men med påtryckning om att ingen kan kräva att anhöriga ska ställa upp.
Lät lovandeTommy Lindkvist överklagade. Västra skolans rektor Peter Axelsson pratade med hans chef. Det lät positivt. Intresseanmälan för barnomsorg nattetid lämnades in. Förskolans rektor kontaktades och hänvisade till Axelsson som skulle höra av sig. Semestern kom och gick.
- Då ringde både min chef och jag till Axelsson. Han trodde inte att det skulle vara något problem att få hjälp bara jag skickade in en ny ansökan, den förra hade kommit bort, säger Tommy Lindkvist som skrev en ny.
KallduschTvå dagar senare kom svaret via mejl. Ansökan är bifogad i korrespondensen mellan rektor Peter Axelsson som skriver till skolchefen: Vad tycker du att vi ska göra? Och Kerstin Fors-Mattsson svarar: Avslå eftersom vi avslagit till andra och politikerna inte sagt att vi ska bedriva detta.
Peter Axelsson skriver till Lindkvist att han inte är helt nöjd med detta men att han inte kan göra annat i dagsläget.
- Det blev en kalldusch. Det blir svårt att lita på vad de säger. Nu vet jag inte hur det går, säger Tommy Lindkvist
Agneta Nyberg

Hela artikeln
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6074668




Budget styr beslut

JOKKMOKK. Avslagen beror på politiken och dålig ekonomi, menar tjänstemännen.
Politikerna lyfter frågan.
- Lagen kräver det inte och vi har inte politiska direktiv att bevilja. Alla får avslag, säger skolchef Kerstin Fors-Mattsson.
Omkring tio barn söker omsorg vid obekväm arbetstid. Enligt kommunens riktlinjer ska varje ansökan prövas för sig och ansvarig rektor avgöra. Peter Axelsson menar att ekonomi saknas och att han inte lovat att bevilja barnomsorg.
- Jag har bara försökt att vara trevlig. Otydliga arbetstider gjorde att jag pratade med hans chef som är tillmötesgående. Och han jobbar ju kvar, så tydligen är det inte något problem, säger Axelsson.
Mina tankar om Peters komentar:
(Det roliga med peters utalande att han sa i telefon att han trodde inte alls att det skulle vara några problem med att ge mig hjälp.
Han sa att han dess utom förstår min situation helt, men som han svarade till tidningen så visar han att han är en kyckling som vänder kappan efter vinden)
(Som ni läst tidigare så vågade han inte själv ta beslutet fast han igentligen ska göra det, utan bolla över mitt mail med komentaren, vad tycker du? till Kerstin!
Fan vilken rektor va han står på sig å är en man att lita på, knappast! )

Rektor Monica Åhman förklarar de tidigare avslagen;
- Vad som beviljats beror på när ansökan inkommit, vad politikerna sagt och på budgeten det året. Behovet och det sociala nätverket har vägts in, de utan nätverk har prioriterats.
Att familjen Bergkvist fick ett års barnomsorg beror på att ansökan inkom 2010, uppger hon.
Men Lindkvist sökte då och beviljades bara tre månader. Varför?
- Det handlar om hur han har ansökt, säger Monica Åhman.

Mina tankar om Monicas komentar:
(Här ser man Monika Å stor het att kunna ljuga sig fram för att göra det så bekvämt som möjligt för sig, att påstå att mina ansökningar inte var nog tydliga på hur mycket jag behövde hjälp gick inte att missa, Soss var till och med till å hjälpte mig att skriva brevet.
Sen att hon försökte skylla på att det var olika år vi ansökt var ju oxå en ren bluff av henne, eller lögn!
Så slutsattsen är att vi har två väldigt trötta rektorer på Västra skolan!
Jag tycker att dom borde säga upp sig då dom har tappat kontakten med värden utanför deras kontor å verkligheten, att ena är en fegis å inte vågar stå för nått å den andra en lögnare gör ju inte inte saken bättre)

1 kommentar: